Een auto met bijzonderheden, zoals je die nog maar zelden tegenkomt onder ‘gewone’ klassiekers. Neem het kenteken (TJ-69-27) van dit unieke “werkpaardje” dat tot voor kort nog op naam van de eerste eigenaar uit Blaricum stond. Volgens de goed bewaarde, originele verkoopfactuur werd hij geleverd op 29 april 1963 door Automobielbedrijf G.Willemse, Bussum voor fl. 4.321,95. Daarna is hij vele jaren door garage Bouwland uit Laren, NH keurig onderhouden. Toen de eigenaar in 1983 kwam te overlijden, kocht de medewerker van deze garage, Arnout Stam, deze in kwakkelende staat verkerende ‘pakezel’ om hem heel grondig te restaureren. Als nieuw nam hij met dit Dafje in 1992 deel aan een “Route 66”-rally dwars door Amerika. De auto deed het prima, en wellicht door te veel miles begaf alleen de km-teller het. De restauratie en deze zware reis is uitgebreid gedocumenteerd en met prachtige foto’s ‘omlijst’. De restauratie heeft destijds zo’n f 15.000,- gekost, om maar niet te spreken over de duizenden manuren die er in gingen. Het eindresultaat is vandaag de dag alleen nog maar indrukwekkender.
Bijzonder is ook (voor zover bekend) dat er nog slechts twee andere Daf Pickups 750 in de wereld over zijn, en wel in handen van een man met een Nederlandse afkomst, zijnde de heer de Bruin, wonende in de VS.
Sinds kort heeft deze auto een bijzondere plaats gekregen in de unieke collectie van na-oorlogse ‘Werkpaarden van de Wederopbouw’. De collectie bestaat dus uit een pickup- en de bestelversie van de mooiere na-oorlogse modellen, zoals Austin Mini, Morris Minor, Citroen 2CV (met een zeer unieke Pickup versie), Peugeot 203/403, Fiat Topolino, Renault 4, VW T1, etc. De bijzondere collectie (in opbouw) kan op deze website www.classicpickups.nl bewonderd worden. Maar ook door middel van een bezoek aan onze garage in Eemnes. (bel voor afspraak J.Kemp 06-53492610). Gestreefd wordt om de collectie verder uit te breiden met een aantal andere bijzondere en zeer zeldzame ‘werkpaarden’. Immers het waren destijds zeer belangrijke ‘pakezels’ die menig middenstander of bedrijf, zoals de bakker, slager, loodgieter, schilder, etc. hielpen bij het harde werken, nodig voor het indrukwekkende economische herstel van na de oorlog in Europa.
Tevens kan gezegd worden dat deze modellen zich onderscheiden door de bijzondere schoonheid van vormgeving, eenvoud, maar ook functionaliteit. “Het spreekt velen zeer tot de verbeelding. Het kan dus beschouwd worden als kunstobjecten. Veel nostalgie komt er naar boven, zoals bij andere objecten of muziek en films uit de jaren vijftig/zestig”, stelt de huidige eigenaar Jacques Kemp. “Dit soort industrieel erfgoed verdient en dient behouden te blijven en gedeeld te worden voor de volgende generaties”. Te meer daar er thans zeer weinig zijn die het overleefd hebben, laat staan in redelijke staat verkeren. In deze aansprekende collectie bevinden zich meerdere werkpaarden waarvan het aantal op een hand te tellen is. Kortom een bijzondere Dafje in een bijzondere omgeving!
Jacques Kemp, 28-08-2014